Δευτέρα 22 Ιουνίου 2026

Ράβουμε μαξιλαράκια με φερμουάρ σε μία ώρα!

Γεια χαρά σε όλους!

Ναι, είναι αλήθεια ότι κατάφερα να ράψω δυο μαξιλαράκια με φερμουάρ τη βδομάδα που μας πέρασε  και μου πήρε μια ώρα το καθένα, το οποίο ήταν πράγματι πολύ ικανοποιητικό. 

Κι επειδή το ράψιμο του φερμουάρ καμιά φορά μπορεί να φαίνεται περίπλοκο κι αποτρεπτικός παράγοντας για να κάνουμε μια χειροτεχνία, σκέφτηκα να φτιάξω ένα μικρό tutorial με τα βήματα που ακολούθησα για την κατασκευή των μαξιλαριών. 

Για την κατασκευή ενός μαξιλαριού θα χρειαστούμε:

-ύφασμα κατά προτίμηση βαμβακερό με κάποιο βάρος, τύπου λονέτα ή καραβόπανο, για να είναι πιο ανθεκτικό

-φερμουάρ σε ταιριαστό χρώμα

-γέμισμα για το μαξιλάρι (κομφορέλ, τρίμμα αφρολέξ, ό,τι μπορείτε να βρείτε)

-ραπτομηχανή, κλωστικά, μεζούρα, ψαλίδι και προαιρετικά επιφάνεια κοπής, χάρακα και λεπίδα κοπής υφάσματος

-σίδερο και σιδερώστρα 

Βήματα για την κατασκευή: 

Μετράμε σε τί διάσταση θέλουμε να είναι το μαξιλάρι μας και προσθέτουμε τρεις πόντους σε κάθε διάσταση, μιας και θα ράψουμε χρησιμοποιώντας ενάμιση εκατοστό περιθώριο ραφής. Άρα, εγώ που ήθελα να έχω ένα μαξιλάρι σε τελικές διαστάσεις 48x44 εκ., έκοψα δύο υφάσματα σε διαστάσεις 51x47 εκ. αφού πρώτα τα σιδέρωσα.  

Τοποθετούμε τα δυο υφάσματα ώστε να είναι καλή με καλή. Με άλλα λόγια, τοποθετούμε το ένα ύφασμα ώστε να βλέπουμε την καλή του όψη κι ακριβώς από πάνω τοποθετούμε το άλλο ύφασμα, αλλά τώρα πρέπει να βλέπουμε την ανάποδη όψη του (πάνω δεξιά φωτογραφία). Σε κάποιες περιπτώσεις αυτό δεν είναι διακριτό, οπότε δε μας νοιάζει αυτή η λεπτομέρεια. Κάνουμε μια ραφή με ευθύ γαζί κατά μήκος της μιας μεγάλης διάστασης με περιθώριο ραφής ενάμιση εκατοστό (μισή ίντσα). Ουσιαστικά, σε αυτή τη διάσταση θα βάλουμε το φερμουάρ. Ανοίγουμε τα περιθώρια ραφής και τα σιδερώνουμε να για παραμείνουν ανοιχτά (κάτω δεξιά φωτογραφία). 

Παίρνουμε το φερμουάρ μας, το οποίο βολεύει να είναι ελαφρώς μικρότερο από το μήκος του υφάσματός μας και το βάζουμε πάνω στη ραφή με τα δόντια προς τα κάτω (πάνω αριστερά φωτογραφία) κεντράροντάς το. Εγώ χρησιμοποίησα ένα φερμουάρ 40 εκ. μιας και το μήκος του υφάσματος ήταν 51 εκ. 

Το πιάνουμε με λίγες καρφίτσες και μετά το τρυπώνουμε πάνω στα περιθώρια ραφής για να το στερεώσουμε καλά (υπόλοιπες φωτογραφίες). Πολύς κόσμος αποφεύγει αυτό το βήμα, γιατί το θεωρεί χάσιμο χρόνου. Προσωπικά, πιστεύω ότι είναι πολύ πιο εύκολο να ράβω το φερμουάρ όταν το έχω τρυπωμένο, γιατί το ύφασμα στρώνει καλύτερα. 


Τώρα θα ράψουμε το φερμουάρ χρησιμοποιώντας το ειδικό ποδαράκι που έχουν όλες οι ραπτομηχανές (πάνω αριστερή φωτογραφία). Νομίζω ότι ο καθένας έχει το δικό του τρόπο ραφής φερμουάρ, εγώ σας δείχνω έναν απλό τρόπο που έχω μάθει από ένα βρετανικό βιβλίο. Αρχίζουμε από το τέλος του φερμουάρ και πρώτα ράβουμε κατά μήκος της δεξιάς ταινίας (κάτω αριστερή φωτογραφία). Αυτό που μας ενδιαφέρει είναι η δεξιά άκρη από το ποδαράκι να συμπίπτει με την άκρη της ταινίας του φερμουάρ. Ράβουμε με ευθύ γαζί μέχρι εκεί που μπορούμε, μιας και το ποδαράκι θα βρει εμπόδιο το δρομέα και τη λαβή του φερμουάρ (κάτω δεξιά φωτογραφία). 

Κόβουμε τις κλωστές κι επαναλαμβάνουμε το ίδιο βήμα ράβοντας τώρα την αριστερή ταινία (πάνω αριστερή φωτογραφια). Δεν ξεχνάμε να μετακινήσουμε το ποδαράκι ώστε να πατάει την αριστερή ταινία και τα δόντια του φερμουάρ να παραμένουν ελεύθερα.  

Έχουμε κάνει σχεδόν όλη τη δουλειά!!! Αυτό που κάνουμε τώρα είναι να κάνουμε ένα κάθετο γαζί  παράλληλα στο στοπ του φερμουάρ (πάνω δεξιά και κάτω αριστερή φωτογραφία). Μετά ανοίγουμε το φερμουάρ μας και το κατευθύνουμε προς το στοπ για να συνεχίσουμε το ημιτελές ράψιμο που κάναμε πριν λίγο. Αρχίζουμε από τη δεξιά μεριά, ράβουμε κατά μήκος της δεξιάς ταινίας, συνεχίζουμε λίγο μετά το στοπ, ράβουμε παράλληλα με το στοπ και τώρα στρίβουμε και πάλι τα υφάσματά μας για να συνεχίσουμε το ράψιμο και στην αριστερή ταινία του φερμουάρ (κάτω δεξιά φωτογραφία). Σταματάμε το γαζί μας όταν φτάσουμε εκεί που το είχαμε αφήσει. 

Τόση ώρα ράβαμε για ν' αρχίσουμε το ξήλωμα, όσο παράδοξο κι αν ακούγεται! Παίρνουμε το ξηλωτήρι και σπάμε σιγά σιγά το γαζί από τη μια άκρη ως την άλλη εντός των ορίων του φερμουάρ (δύο πάνω φωτογραφίες). Προσοχή να μην κόψουμε τα κάθετα γαζιά. Αν ωστόσο συμβεί, δεν έγινε και κάτι, τα ξαναράβουμε με τη ραπτομηχανή. Αφαιρούμε και τις κλωστές από το τρύπωμα για είναι νοικοκυρεμένη η δουλειά μας. Διατηρούμε το φερμουάρ μας ανοιχτό και ξαναβάζουμε τα υφάσματά μας καλή με καλή. Ράβουμε κατά μήκος των τριών διαστάσεων, (δύο κάτω φωτογραφίες) με το ίδιο περιθώριο ραφής, ενάμιση εκατοστό. 

Τώρα, λοιπόν, έχουμε ετοιμάσει το μαξιλάρι μας και βγάζουμε προς τα έξω την καλή όψη των υφασμάτων από το άνοιγμα του φερμουάρ. Γι' αυτό, άλλωστε και το αφήσαμε ανοιχτό. Αν το είχαμε αφήσει κλειστό δε θα υπήρχε κάποιο άνοιγμα για να κάνουμε αυτό το τελευταίο βήμα. Σιδερώνουμε καλά καλά το μαξιλάρι μας αν χρειάζεται και μετά το γεμίζουμε με το ειδικό γέμισμα. Κλείνουμε το φερμουάρ και είμαστε έτοιμοι ν' απολαύσουμε το νέο μας μαξιλάρι!  

Ελπίζω να ήταν σαφείς οι οδηγίες και να σας εμπνεύσουν για ν' ανανεώστε κι εσείς το μπαλκόνι σας αυτό το καλοκαίρι! 

Τα λέμε και πάλι σύντομα, 

Ευγενία      

Τρίτη 9 Ιουνίου 2026

I AM HATHOR VEST...επιτέλους έτοιμο!

Γεια χαρά και πάλι!

Επανέρχομαι με μια σύντομη ανάρτηση για να κλείσει η περιπέτεια με την κατασκευή του αμάνικου μπουφάν που άρχισε κάμποσο καιρό πριν. Ένα εύκολο κι άκρως πρακτικό πατρόν με αρκετές παραλλαγές, σε περίπτωση που ενδιαφέρεστε κι εσείς να ράψετε ένα. 

Την τελευταία φορά είχαμε μείνει λίγο πριν την τοποθέτηση των κουμπιών. Κι αφού η ραπτομηχανή μου αρνείται πεισματικά να ράψει κουμπότρυπες κι εδώ στην Κεφαλονιά δεν είχα την εναλλακτική να μου βάλουν μεταλλικά, πρεσαριστά κουμπιά, χρησιμοποίησα μεταλλικές σούστες, που έραψα στο χέρι. 

Δεν ξέρω πώς σας φαίνονται, αλλά προσωπικά τις βρίσκω συμπαθητικές. Είναι γεγονός ότι δεν είχα την ευκαιρία να το φορέσω και πολύ, αφού το ολοκλήρωσα στα τέλη του Μάη. Ωστόσο, κατάφερα να το εγκαινιάσω σε μια μικρή απόδραση στην Ιθάκη και ήταν τέλειο για τα δροσερά βραδάκια δίπλα στο λιμάνι.   

Τώρα που ολοκληρώθηκε αυτό το πρότζεκτ, μη νομίζετε ότι κάθομαι με σταυρωμένα χέρια... Ήδη έχω αρχίσει να ξηλώνω κάποιες φούστες που έραψα στην Κέρκυρα, μιας και τώρα που έχασα κάμποσα περιττά κιλά, τα ρούχα μου πέφτουν αρκετά φαρδιά. 

Σε δουλειές να βρισκόμαστε, εν ολίγοις! 

Τα λέμε και πάλι σύντομα, 

Ευγενία

Τετάρτη 3 Ιουνίου 2026

Συντηρούμε αγκινάρες σε λάδι και λεμόνι

Γεια χαρά σε όλους και καλό μήνα!

Τη σημερινή συνταγή την πρωτοδοκιμάσαμε στην Κέρκυρα. Μιας και μας είχαν χαρίσει πολλές ντόπιες αγκινάρες και θέλαμε να βρούμε τρόπο για να τις συντηρήσουμε, καταφύγαμε σε διάφορες δοκιμές. Εγγυημένη συνταγή, λοιπόν, για να έχουμε αγκινάρες ολοχρονίς και να τις γευόμαστε μέσα σε σαλάτες, σα μεζεδάκι και όπου αλλού μας βγάλει η φαντασία μας. Και βέβαια, ένας πολύ ιταλικός τρόπος είναι στην πίτσα! Θα το έχετε παρατηρήσει ότι στην Ιταλία, δύο στις τρεις πίτσες έχουν και λίγη αγκινάρα τουρσί. 

Βρήκαμε, λοιπόν, στην τοπική λαϊκή αγορά του Αργοστολίου αγκινάρες σε πολύ καλή τιμή κι έτσι αδράξαμε την ευκαιρία για να φτιάξουμε ένα μεγάλο βάζο με δεκαπέντε τεμάχια. Η παρασκευή είναι απλούστατη, με υλικά που διαθέτουμε στο σπίτι. Το μόνο χρονοβόρο είναι το καθάρισμα των αγκινάρων, αλλά δείτε το ως μια ευχάριστη άσκηση συγκέντρωσης και διαλογισμού. Ξέρετε, αυτά τα μοντέρνα που προτείνουν οι ειδικοί... 

Υλικά που θα χρειαστούμε:

15 αγκινάρες καθαρισμένες 

300 μλ. μηλόξυδο ή λευκό ξύδι

100 μλ. χυμός λεμονιού

200 μλ. νερό

δύο μεγάλες σκελίδες σκόρδου καθαρισμένες και κομμένες σε φέτες

ένα κουταλάκι γλυκού κόκκοι πιπεριού

λίγα κλαδάκια αρωματικών (θυμάρι, δεντρολίβανο, ρίγανη, ...)

ελαιόλαδο ή σπορέλαιο για να γεμίσουμε το βάζο

ένα γυάλινο βάζο των 1000 μλ.

Εκτέλεση:

Γεμίζουμε ένα μπολ με νερό και στύβουμε μισό λεμόνι μέσα σε αυτό. Αρχίζουμε να καθαρίζουμε μια μια τις αγκινάρες και να τις βάζουμε μέσα στο μπολ. Θεωρητικά, το λεμόνι θα βοηθήσει ώστε να μη μαυρίσουν πολύ. 

Αφού τις καθαρίσουμε τις βράζουμε για λίγα λεπτά για να μαλακώσουν ελαφρώς -πέντε λεπτάκια περίπου- και μετά τις σουρώνουμε. Στο μεταξύ αρχίζουμε ν' αποστειρώνουμε το βάζο μας με τη μέθοδο που προτιμάμε (σε βραστό νερό ή στο φούρνο). 

Μετά, βάζουμε σε άλλη κατσαρόλα το ξύδι και τα 200 μλ. νερού και φέρνουμε σε βρασμό. Αφού πάρει μια βράση, αποσύρουμε την κατσαρόλα από τη φωτιά και ρίχνουμε μέσα τις αγκινάρες. Τις αφήνουμε για τρία με τέσσερα λεπτά και μετά τις αποσύρουμε από το διάλυμα. 

Ως δια μαγείας οι αγκινάρες θα ξεμαυρίσουν και βέβαια αυτό το βήμα βοηθά στο να μη δημιουργηθούν βακτήρια. 

Τέλος, παίρνουμε το ζεστό βάζο και βάζουμε μέσα το σκόρδο, το πιπέρι και τα αρωματικά. Μετά γεμίζουμε με τις αγκινάρες και περιχύνουμε με το χυμό λεμονιού. 

Συμπληρώνουμε με λάδι και γεμίζουμε πλήρως το βάζο. Σφραγίζουμε με το καπάκι το βάζο και ανακινούμε ελαφρώς το βάζο, για ν' αναμειχθεί καλά το λάδι με το λεμόνι. 

Φυλάσσουμε το βάζο σε σκιερό μέρος για έξι βδομάδες κατ' ελάχιστο. Άμα το ανοίξουμε, το διατηρούμε στο ψυγείο και καταναλώνουμε τις αγκινάρες εντός έξι εβδομάδων. Αν νομίζετε ότι δε θα τις καταναλώστε τόσο γρήγορα, τότε μπορείτε να τις αποθηκεύσετε σε μικρότερα βάζα και ν' ανοίγετε ένα κάθε φορά. Ίσως είναι και πιο πρακτικό αυτό. 

Κι αν σας αρέσουν αυτές οι γεύσεις και οι πειραματισμοί, τότε σας προτρέπω να ρίξετε μια ματιά και σε αυτές τις δοκιμασμένες συνταγές, που αφορούν σε καλοκαιρινά φρούτα και λαχανικά:

-συντηρούμε μελιτζάνες σε λάδι και ξύδι 

-συντηρούμε πράσινες ντομάτες σε λάδι και ξύδι

-συντηρούμε ροδάκινα σε ξύδι και ζάχαρη

-κρίταμο τουρσί

Καλά να περνάτε, 

Ευγενία 

 

  

  

Τετάρτη 27 Μαΐου 2026

Εβδομάδα μικρών βιβλιοπωλείων

Γεια χαρά σε όλους σας!

Το γνωρίζατε ότι η βδομάδα που διανύουμε είναι αφιερωμένη στα μικρά βιβλιοπωλεία, εκείνα τα συνοικιακά που όλο και πιο πολύ σπανίζουν στις γειτονιές, αλλά που όταν δεν υπάρχουν είναι μεγάλη απώλεια για την καθημερινότητά μας; Αλήθεια, εσείς ποιά προτιμάτε: τα συνοικιακά ή τις μεγάλες αλυσίδες; Εγώ πάντως, δυσκολεύομαι να βρω βιβλία σε κάποιες αλυσίδες, έτσι που τα έχουν τοποθετημένα τα ράφια τους. Επίσης, εδώ στην Κεφαλονιά αλυσίδες δεν υπάρχουν, οπότε η μοναδική επιλογή είναι τα τοπικά καταστήματα. 

Πάντοτε μου άρεσαν τα βιβλιοπωλεία και ειδικά τα χαρτοπωλεία. Μη σας πω ότι πολύ παλιά θα μ’ άρεσε να διέθετα το δικό μου κατάστημα. Έχω, δε, μια μικρή αδυναμία στα μολύβια. Όποτε μπω σε βιβλιοπωλείο, φεύγω και μ’ ένα καινούργιο. 

Επανερχόμενη, λοιπόν, στην Εβδομάδα μικρών βιβλιοπωλείων  πλήθος εκδηλώσεων διοργανώνονται, ίσως κάποια κοντά στο σπίτι σας. Και μιας και στο παρελθόν είχαμε φιλοξενήσει μια στήλη αφιερωμένη στο βιβλίο του μήνα, εδώ μπορείτε να βρείτε τις προτάσεις μας. Μια συλλογή κατά βάση λογοτεχνικών βιβλίων, αλλά και κάποιων διαφορετικών, που αγγίζουν τα όρια της φιλοσοφίας. 

Και βέβαια, δε θα χάσω την ευκαιρία να σας παρουσιάσω το βιβλίο που ολοκληρώνω αυτό το διάστημα. Ένα βιβλίο αφιερωμένο στον περίπλου του Μαγγελάνου, βασισμένο σε ιστορικές πηγές -κατά βάση τα ημερολόγια που κρατούσαν οι ίδιοι οι ναύτες- που πέραν του ναυτικού κατορθώματος, αποτελεί και μια ενδιαφέρουσα ματιά σε όλα εκείνα τα άγνωστα στοιχεία που πρωτοαντίκρισαν αυτοί οι άνθρωποι: στοιχεία της Φύσης, εθνικότητες, πολιτισμούς, θρησκείες… Πραγματικά συναρπαστικό βιβλίο για όποιον θέλει να βιώσει μέρα από τα μάτια εκείνων των θαλασσοπόρων το άνοιγμα που έκαναν σε έναν καινούργιο κόσμο. 

Και φυσικά, το βιβλίο αυτό δεν θα μπορούσε παρά να είναι εξίσου επίκαιρο και τη σήμερον ημέρα, εφόσον αναδεικνύει τα γεωπολιτικά παιγνίδια που επέφερε η τότε ανακάλυψη των νέων θαλασσών.  Το σκληρό «παζάρεμα» για το ποιός θα κυριαρχούσε σε εκείνους τους ναυτικούς δρόμους τότε γινόταν ανάμεσα στην Ισπανία και την Πορτογαλία. Τώρα οι μεγάλες δυνάμεις έχουν άλλο όνομα. Ωστόσο, η πορεία των γεγονότων παραμένει κατ’ ουσίαν ίδια. Σας το συστήνω ανεπιφύλαχτα! 

Αλήθεια, εσείς τί διαβάζετε αυτή την περίοδο; 

Καλή συνέχεια σε ό,τι κάνετε, 

Ευγενία