Πέμπτη 20 Ιανουαρίου 2022

Ιδέες για να μετατρέψω τα ρετάλια σε χρηστικά αντικείμενα για την κουζίνα.

Γεια χαρά σε όλους σας!

Στην σημερινή ανάρτηση θέλω να σας δείξω πώς αξιοποιώ συνήθως τ' απομεινάρια από τις χειροτεχνίες μου, είτε πρόκειται για μικρά κομματάκια υφάσματος, είτε για ρετάλια από τα παπλώματα είτε είναι λάθη που προκύπτουν κατά τη διάρκεια του ραψίματος. Είναι ωραίο να μπορώ ν' αξιοποιώ με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τα περισσεύματα και να μετατρέπονται σε χρηστικά αντικείμενα, όπως για παράδειγμα σε σουβέρ, σουπλά, πιάστρες και γάντια για τα κατσαρολικά.  

Εννοείται ότι το πάτσγορκ εμπεριέχει ως έννοια και τεχνική τη λογική της ανακύκλωσης και είναι πολύ εύκολο να δημιουργήσουμε μια νέα επιφάνεια ενώνοντας κομμάτια υφάσματος μεταξύ τους. Κι από ιδέες άλλο τίποτα...ενώνουμε τετράγωνα, λωρίδες, εξάγωνα (δεν το έχω δοκιμάσει ακόμα), ακόμα και με τυχαίο τρόπο, το λεγόμενο crazy quilt block (ούτε αυτό το έχω δοκιμάσει). 

Όταν, λοιπόν, έχω χρόνο και διάθεση αφού φτιάξω το πάτσγορκ το μόνο που χρειάζομαι είναι βάτα (εγώ χρησιμοποιώ βαμβακερή) και ύφασμα κάμποτο (δεν κοστίζει πολύ κι επειδή είναι πυκνό, κάνει πιο σταθερή την κατασκευή μου) για να φτιάξω ένα σουβέρ ή ένα σουπλά. 

κάμποτο ύφασμα διακοσμημένο
με βαμβακερή κορδέλα

Συνήθως καπιτονάρω μόνο το πάτσγορκ μαζί με τη βάτα και μετά προσθέτω το κάμποτο για να ολοκληρώσω την κατασκευή βάζοντας που και που μια μικρολεπτομέρεια. Για το τελείωμα της κατασκευής ακολουθώ δύο τρόπους:

-ή θα βάλω τριγύρω ρέλι ή θα κάνω ένα εξώγαζο (topstitching).

-ή θα διατηρήσω τις ορθές γωνίες του παραλληλόγραμμου ή θα σχηματίσω καμπύλες με τη βοήθεια ενός φλυτζανιού.  


Η απόφαση κάθε φορά εξαρτάται -πέρα από τη διάθεση- από το χρόνο και τα υλικά που διαθέτω. Αν δεν έχω πολύ χρόνο ή ένα ταιριαστό ρέλι τότε θα κάνω απλώς εξώγαζο, αποφεύγοντας τις καμπύλες. Σημειώστε ότι για τις καμπύλες είναι αναγκαία η χρήση λοξού ρελιού, κομμένο στη διαγώνιο.  Τα έτοιμα ρέλια του εμπορίου είναι έτσι κατασκευασμένα. Επίσης, εδώ μπορείτε να δείτε ένα tutorial για να φτιάξετε λοξό ρέλι.  

Όπως σας είπα είναι αρκετά και τα απομεινάρια από τις κατασκευές των παπλωμάτων, που προκύπτουν αφού έχω τελειώσει το καπιτονάρισμα και πρέπει να κόψω τις περίσσειες. Αυτά λοιπόν είναι ήδη καπιτοναρισμένα και τα κρατάω για δύο κυρίως λόγους. Αρχικά τα χρησιμοποιώ ως δείγματα για να δοκιμάσω το μήκος και την τάνυση μιας βελονιάς (το πόσο σφιχτή είναι η βελονιά) κι έπειτα γιατί μπορώ να τα ενώσω και να φτιάξω μια νέα επιφάνεια που είναι είναι εξ αρχής καπιτοναρισμένη. Άρα γλυτώνω χρόνο! 

Τρία δείγματα από περισσεύματα.
Τη λευκή λωρίδα τη χρησιμοποίησα για να προβάρω
την τάνυση της βελονιάς

ενώνοντας δυο κομμάτια θερμομονωτικής
βάτας με ζιγκ ζαγκ

Για να ενώσω δυο τέτοιες επιφάνειες χρησιμοποιώ ζιγκ ζαγκ βελονιά (υπάρχει σε όλες τις ραπτομηχανές). Με αυτό τον τρόπο ενώνω και πολλά κομμάτια βάτας, πράγμα πολύ πρακτικό. Κι επειδή η μηχανή μου έχει διάφορες βελονιές, μέσα στις γιορτές έκανα πειράματα για πρώτη φορά και με τη βελονιά ψαροκόκαλο. Αν και θεωρητικά είναι μια διακοσμητική βελονιά, τη βρήκα ιδανική για να ενώσω δυο κομμάτια, γιατί κάνει πολύ σταθερή την ένωση και κρύβει πολύ όμορφα τα ξέφτια. 


Κι αφού έβαλα μπρος τις πρόβες, του έδωσα και κατάλαβε κι έκανα πειράματα ακόμη και με το χρώμα των κλωστών. Στο τέλος, αυτό που προέκυψε δε μου γέμισε και πολύ το μάτι (πολύ φασαριόζικο για τα γούστα μου) αλλά το μετέτρεψα σε σουβέρ για τις κατσαρόλες. Η κατσαρόλα θα το κρύβει μια χαρά!!! 


Αυτό, λοιπόν, το παρδαλό σουβέρ προέκυψε από την ποδιά που έφτιαξα για την αδερφή μου. Από τα ρετάλια αρχικώς σκέφτηκα να φτιάξω ένα ασορτί γάντι για το φούρνο με τη βοήθεια θερμομονωτικής βάτας. Κι από τα απομεινάρια της δεύτερης χειροτεχνίας δημιουργήθηκε και το σουβέρ!

Η πιάστρα που ακολουθεί είναι το αποτέλεσμα της ένωσης ενός tutorial κι ενός λάθους! Το tutorial είχε να κάνει με το quilt-as-you-go patchwork που σας είχα δείξει σ' αυτή την ανάρτηση. Αυτό το δείγμα, που έμενε εδώ και καιρό αναξιοποίητο, βρήκε το κατάλληλο ταίρι από ένα λάθος που έκανα ράβοντας πρόσφατα μια τσάντα-ψυγειάκι. 


Το πάτσγορκ μπήκε μπροστά ως βασικό μοτίβο και το κίτρινο ύφασμα μπήκε στην πλάτη. Για να ολοκληρώσω την κατασκευή χρησιμοποίησα και λίγο μοβ ύφασμα, από το οποίο έφτιαξα και το ρέλι.

Κι όπως βλέπετε κι από τις φωτογραφίες, στο τέλος βγήκε κι ένα μικρό σουβέρ από δυο κομμάτια που ενώθηκαν με βελονιά ψαροκόκαλο. Το ρέλι εδώ είναι έτοιμο και  για την πλάτη έβαλα κάμποτο. 

Με το σουπλά που ακολουθεί μπορώ να πω ότι αξιοποίησα πλήρως ό,τι απομεινάρι είχα από το πάπλωμα που σας παρουσίασα εδώ


Από αυτό το πάπλωμα προέκυψαν ένα σωρό χειροτεχνίες: δυο επιπλέον quilt tops, δυο μαξιλαροθήκες κι ένα σουπλά! Η χαρά της ανακύκλωσης και της ευρηματικότητας. 

Τώρα βέβαια προκύπτουν δύο ερωτήματα:

-αξίζει τον κόπο να κρατάω τόσα ρετάλια για να φτιάξω αυτά τα μικροπράγματα καταναλώνοντας ενέργεια και προσωπικό χρόνο, ενώ μπορώ να τ' αγοράσω;

-τί να τις κάνω τόσες χειροτεχνίες; 

Αναφορικά με το πρώτο, θα πω ότι το ράψιμο για μένα είναι το χόμπι μου, οπότε ψάχνω αφορμή για δημιουργία. Εννοείται ότι είναι προκλητικό να φτιάχνω μεγάλα projects, όπως παπλώματα και τσάντες, αλλά και τα ρετάλια έχουν την αξία τους και με καλή διαχείριση γεννιούνται όμορφα πράγματα. Επίσης, πλέον ασχολούμαι μαζί τους μόνο όταν έχω κέφι. Παλιότερα με έπιανε εμμονή και προσπαθώντας να φτιάξω οπωσδήποτε κάτι με αυτά κατέληγα να στρεσάρομαι και να εκνευρίζομαι. Τέλος, η βιομηχανία του υφάσματος στις μέρες μας είναι πολύ ρυπογόνος για το περιβάλλον μας και πλέον το σκέφτομαι πολύ σοβαρά προτού αγοράσω ένα νέο ύφασμα. Ως ώρας ο σκοπός μου είναι να μπορέσω ν' αξιοποιήσω με τον καλύτερο δυνατό τρόπο ό,τι διαθέτω κι αγοράζω νέο ύφασμα μόνο όταν είναι απαραίτητο.

Αναφορικά με το δεύτερο ερώτημα, αρκετά πράγματα τα δωρίζω. Για παράδειγμα έχω δωρίσει κάποιες τσάντες-δείγματα στην αδερφή μου και τη μαμά μου, ενώ αυτό το quilt top θα γίνει πάπλωμα για την ανηψιά μου την Κωνσταντίνα. Επίσης πιάστρες και σουβέρ είναι πολύ αγαπητά δώρα σε όλες τις νοικοκυρές και πολλά έχουν γίνει δώρο σε φίλες και κουμπάρες μου. 

Το χειροποίητο δωράκι μπορεί να μην είναι φαινομενικά ακριβό, αλλά είναι πραγματικά μονάκριβο. Κρύβει μέσα του φροντίδα, περιποίηση και νοιάξιμο. Και είναι ωραίο να έχω έτοιμα πραγματάκια που μπορώ να τα δωρίσω ανά πάσα στιγμή!  

Ελπίζω να σας έδωσα ιδέες και πρακτικές συμβουλές για τις δικές σας χειροτεχνίες και περιμένω να μοιραστείτε μαζί μου τις δικές σας προτάσεις. 

Φιλάκια πολλά, 

Ευγενία

 

   

  


 

2 σχόλια:

Tante Kiki είπε...

Είναι τόσο χρήσιμη η ανάρτησή σου Ευγενία μου (όπως και όλες οι άλλες) που με κάνεις να θέλω να φτιάξω κι εγώ... αλλά πούυυυ! Δεν τόχω!!!
Φιλάκια!

Ρένα Χριστοδούλου είπε...

Τί ωραία που τα αξιοποιησες όλα Ευγενία μου!
Λατρεύω κι εγώ και το πιο μικρό κουρελάκι.
Ακόμη κι αυτά που είναι για πέταμα, τα βάζω μέσα στις κολοκύθες.
Όταν έρχεται η ώρα για δώρα, πάντα υπάρχει καβάντζα.
Να είσαι γερή και δημιουργική.
Φιλιά.